Putrand renovatie

Verzakte inspectieputten (ook wel putstellen genoemd) vormen vaak een groot veiligheidsrisico voor weggebruikers. Met namen motorrijders en fietsers ondervinden veel last van verzakte putkoppen. Naast verzakkingen ontstaat er rondom een putrand na verloop van tijd vaak asfaltschade. De oorzaak hiervan is vaak een niet optimale verdichting van het asfalt.

Er bestaan diverse methode voor het op juiste hoogte stellen van putranden. Een veel gekozen methode is het PRO Systeem. Een belangrijk verschil tussen andere methoden gebaseerd op warm asfalt en het PRO Systeem is het gebruik van krimparme snelhardende mortels. Hierdoor is de putrand niet alleen duurzaam op hoogte gesteld, maar ook nog eens zeer snel open te stellen voor verkeer. Ook brandkranen, waterafsluiters (waterpotjes) en kolken kunnen met het PRO systeem zeer snel op hoogte worden gesteld.

Naast systemen voor vierkante putrand renovatie zijn er ook technieken waarmee bestaande vierkante putranden worden vervangen door conische of zelf nivellerende putranden. Een conische putrand wordt als een badstop in het asfalt aangebracht waardoor de putrand niet kan zakken. Vooral op plaatsen waar putranden ontzettend zwaar worden belast (bochten met zwaar wringend verkeer, busstations, etc) is het conisch systeem de meest duurzame optie. Ook zelf nivellerende putranden (zoals de Solo Self Level) worden met grote regelmaat toegepast op de Nederlandse wegen. Het kenmerkende aan een zelf nivellerende putrand is dat deze niet op de putschacht rust, maar in het asfalt ‘hangt’. Hierdoor heeft de putrand het vermogen om mee te zakken op het moment dat de asfaltconstructie zakt. Met name in zettingsgevoelige gebieden worden regelmatig zelf nivellerende putranden aangebracht ter vervanging van traditionele putkoppen.

Door middel van ons GBS Systeem is het mogelijk om putranden exact op hoogte te stellen na het aanbrengen van de asfaltdeklaag. Voor meer informatie zie: GBS Systeem

026 44 57 032
Schrijf in voor de nieuwsbrief