Scheurreparaties

Veel asfaltwegen in Nederland bevatten scheuren. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn intensieve verkeersbelasting, weersomstandigheden (vorstschade), funderingsproblemen en veroudering van bitumen. Met namen langsnaden (tussen asfaltbanen) dwarsnaden zijn veel voorkomende schadebeelden. Als scheurvorming niet tijdig wordt gerepareerd dan wordt de schade over het algemeen snel ernstiger, zeker bij vries-dooi perioden. Vocht kan dan indringen in de scheur en zelfs schade aan de fundering aanrichten. Daarom is het belangrijk om asfaltscheuren snel en duurzaam te herstellen. Dit herstel wordt vaak ‘warme voegvulling’ of ‘voegvulling’ genoemd.

De meeste vormen van scheurreparatie zijn gebaseerd op een voegvulmachine (ketel) die een bitumineuze voegvulmassa verwarmd, waarbij oververhitting van de bitumen voorkomen dient te worden. Ter voorbereiding op het vullen worden scheuren schoon en droog gemaakt met een speciale hetelucht lans (soms hotdog genoemd). Vervolgens wordt de bitumen met een speciale vullans in de scheur gebracht en afgestrooid met leislag of split. De bitumineuze voegvulmassa moet voldoende flexibiliteit (rek) hebben om beweging in het asfalt, en dus werking van de scheur, op te vangen.

Ook scheurvorming op hellende vlakken (talud of dijken) komen regelmatig voor. Hier bestaan speciale soorten voegvulmassa voor die niet zelf-nivellerend zijn. Voor het afvullen van detectielussen bij VRI’s (verkeers regel installaties) wordt weer een ander soort bitumen gebruikt.

Bij scheurvullen in betonverharding of (dilatatie)voegen tussen betonplaten (zoals stelcon platen) wordt vaak een speciale hechtprimer gebruikt ter voorbereiding op het vullen van de scheur of voeg.

Veelgebruikte voegvulmassa’s zijn Pertex, Easyfill N20EJ, Compound MN, Multiseal 40, Thormaseal A2, Roadsaver 211, PLS, Bristarmix PM200, Joint Fill JE en Samifill.

Ter voorkoming van scheurvorming wordt op het contactvlak tussen asfaltbanen (maar ook freesvakken) tegenwoordig steeds vaker preventief een warme voegvulmassa aangebracht. Hierdoor wordt scheurvorming tussen twee banen effectief tegengegaan. Op deze wijze worden kosten bespaard en de overlast voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt.

026 44 57 032
Schrijf in voor de nieuwsbrief